woman with paper with cross sign
Psychologia

Mechanizmy obronne

Definiowane są jako „odruchowo stosowane sposoby zmniejszania trudnego do zniesienia obciążenia emocjonalnego bez zmiany rzeczywistości, stresowej sytuacji, w jakiej znajduję się osobnik” (Lewicki, 1978,56), mogą to być takie postawy jak zaprzeczanie, racjonalizacja, tłumienie, projekcja, przemieszczenie, regresja, fiksacja, wypieranie i inne. Odpowiednie funkcjonowanie mechanizmów obronnych pomaga zachować zdrowie psychiczne i stanowi naturalną reakcje człowieka na trudną sytuację, w której się znalazł. Każdy stara się zredukować potencjalnie zagrażający strach czy lęk. Choć te uczucia są nam potrzebne do utrzymania równowagi psychicznej to nadmierne i nieadekwatne stosowanie mechanizmów obronnych przy tych uczuciach może być źródłem chorób psychicznych.

Jak już wspomniałam w poprzednich artykułach, wiele zależy nie tylko od nas samych, ale także od charakteru, nastawienia, umiejętności, wytrwałości, osobowości, jak również od wcześniejszych doświadczeń życiowych.

Każda z nas ma swoją historię opatrzoną masą doświadczeń zarówno pozytywnych jak i negatywnych. U niektórych mogą przeważać te nieprzyjemne… Indywidualnie podchodzimy do każdej sytuacji dlatego ważne jest, aby dostrzegać w niej siebie. Uważność i świadome kierowanie swoimi decyzjami, a także racjonalnie ufny stosunek do siebie i do świata pomaga w odpowiednim pokierowaniu naszym zachowaniem. Czytacie artykuły, posty, książki, macie w sobie chęć do zmiany, a to ważne i wartościowe, jak również umiejętność odwagi bycia sobą, choć czasem do jej osiągnięcia czeka nas wiele wyzwań.

Jednak zmiana jest czymś naturalnym, bo przecież wszystko się zmienia, nie tylko otoczenie, ale i my. Przypomnij sobie jaka byłaś 5 lat temu? Co robiłaś i jakie decyzję podjęłaś. Co przez ten czas się zmieniło?

Zapewne bardzo wiele… Niektórzy boją się zmian bo to wkraczanie w nieznane, osobiście uważam i przekonałam się wielokrotnie, że każda zmiana polepsza moje życie.

Dlatego jeśli odczuwanie strachu, lęku powoduję u Ciebie zbyt mocne napięcie, bóle w klatce i inne zbyt wzmożone reakcję, warto przyjrzeć się swoim mechanizmom obronnym.

Dlaczego? Ponieważ główną ich rolą jest pomoc w poradzeniu sobie z nadmiernym odczuwaniem emocji, w taki sposób by nam nie zaszkodziły. Czasem jednak jak w wielu różnych kwestiach trzeba sobie pomóc. Przeanalizować własne reakcję na trudne sytuację, zobaczyć, w których momentach nasze ciało silnie reaguję i działać.

Już samo zauważenie pozwala nam zminimalizować siłę reakcji. Można również dobrze przyjrzeć się całemu zajściu, które miało miejsce, zaakceptować odczuwany strach, zastanowić się co mogłoby nam w danym momencie pomóc.

Rozmowa z bliską osobą i powiedzenie na głos o naszych uczuciach na pewno pokaże nam sytuację z innej perspektywy. Dodatkowo uświadomi nam jak bardzo ma na nas wpływ.

Analiza wydarzeń i naszych reakcji pokazuję na co reagujemy intensywniej. Wiedząc to możemy zaradzić kolejnym tego typu reakcjom. Możemy się przygotować, wyćwiczyć tak by zniwelować siłę odczucia i jego następstw.

Wszystkie uczucia są bardzo ważne, mówią nam wiele o nas.

Niestety te nazywane „negatywnymi” (już odchodzi się od tego nazewnictwa), wciąż są traktowane jako niepożądane. Przeważnie nikt nie uczy dziecka jak sobie z nimi radzić czy wręcz nawet od najmłodszych lat za te uczucia jesteśmy odpychani i karani, a jak mówią czego Jaś się nie nauczy tego Jan nie będzie umiał . Stąd właśnie wzmożone reakcję na trudne sytuację, a przecież jak trudne by nie były zawsze prędzej czy później sobie z nimi radzimy, prawda?

Właśnie. Tylko w danym momencie nie uświadamiamy sobie tego i przeżywamy tak samo każde następne zdarzenie.

W wolnej chwili warto przeanalizować własne reakcję, zachowania w takich chwilach.

Znajdź wspólny mianownik. A potem zastanów się co by Ci pomogło? Na taki swój babski rozum 🙂

Myślę, że każdy ma „coś” co go relaksuję. Dobrze jest codziennie znaleźć czas dla siebie. Medytacja, słuchanie muzyki, przejażdżka rowerem czy ćwiczenia pozwalają nam oderwać myśli i skupić się na sobie. Odpoczynek jest ważny. W pełni sił inaczej reagujemy niż gdy jesteśmy przemęczeni. Dlatego pamiętajmy, żeby w tym wolnym czasie nie przebodźcować się social mediami czy telewizją. I choć one bardzo wciągają, skup się na swoim dobru.

Możesz zajrzeć: Techniki wspomagające obniżanie stresu.

Jeśli jednak nie jesteś w stanie sobie poradzić w trudnych sytuacjach i jest to ponad Twoje siły warto skorzystać z pomocy specjalisty.

Wszystkiego dobrego i dbajcie o siebie! <3

Mieszkanka pięknych Mazur. Obecnie pracuję w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Giżycku. Ukończyłam Psychologię Biznesu i Przywództwa na AEH w Warszawie. Od wielu lat interesuję się psychologią i rozwojem osobistym. Chcę podzielić się wiedzą, doświadczeniem i przemyśleniami, które mam nadzieję wpłyną pozytywnie na innych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *